15 iunie 2011

TIFF 1

Primul film văzut la TIFF Sibiu, chiar primul din program, astăzi de la 11, a fost o încîntare, cu greu am ţinut marginea trotuarului la plecare. "Deşertul artei interzise" rulează şi mîine, de la 17, tot la Teatrul Gong. Mă rog, dacă-i pasă cuiva.
Noul profil al TIFF Sibiu, cu filme inspirate de celelalte arte, mie mi se potriveşte de minune.
N-am reuşit deloc să înţeleg (fără urmă de ton pedagogic!, pur şi simplu e ceva ce nu pricep) de ce la Sibiu nu vezi aproape niciodată spectatorii de la teatru la festivalurile de film, nici pe cei de la festivalurile de muzică la lecturile de poezie, nici scriitorii pe la... şi tot aşa. Pentru mine, nu există pagină scrisă fără fundal muzical, vizual, nu există spectacol de teatru fără bază de pagină scrisă sau fundal sonor, nu există concert fără fundal de text, şi tot aşa... E o beţie, toate se amestecă, din toate te hrăneşti, iar unicul mod în care te poţi exprima (un handicap) din toate îşi trage seva, atîta cîtă poate.
Sînt fericită. "Deşertul artei interzise", ce minunăţie de documentar, sala destul de goală, răcoare cînd afară e topenie, emoţii pînă la cer, culoare, culoare, culoare şi negură. Am rămas în scaun pînă s-a scurs şi genericul final, n-aş mai fi dat ochii cu strada.
Să reţinem numele: Igor Savitsky, cel care a creat un muzeu în deşertul din Uzbekistan (mai exact în Karakalpakstan), salvînd zeci de mii de picturi şi desene ale unor artişti ruşi oprimaţi, mulţi necunoscuţi înainte.
Iată, am găsit şi pagina oficială a filmului, este şi un trailer http://www.desertofforbiddenart.com. Ce fericită sînt, mi-am pus deoparte, am unde mă întoarce.
Diseară, "Poetul fericit" şi "Ieşirea prin magazinul de suveniruri" (şi ele, din fericire, programate de două ori). Nu ştiu cît voi sta prin Piaţa Mare, nu prea mult, cred că la Gong îmi fac cuib vreme de cinci zile. O poveste în care abia am intrat şi n-aş mai ieşi.

Deşertul artei interzise (The Desert of Forbidden Art)
Rusia, SUA, Uzbekistan (2010)
Regia: Tchavdar Georgiev, Amanda Pope
Cu: Edward Asner, Sally Field, Ben Kingsley
Cu riscul de a fi denunţat drept "inamic al poporului", Igor Savitsky salvează 40.000 de picturi şi alte capodopere ale artelor plastice create de artişti interzişi, creînd în deşertul Uzbekistanului sovietic un muzeu a cărui colecţie valorează în acest moment milioane de dolari.

Niciun comentariu: