8 decembrie 2010

Deschid viata, viata musca

Mă uit uneori marţi seara, cînd îmi aduc aminte, la un reality-show unde cîteva fete se străduiesc (deşi nu s-ar zice) "să devină doamne". Mă uit nu din vreun fel de sadism, ci cu real interes. Nu pentru partea de show, ci pentru cea de realitate; o realitate la care altfel nu am acces.
Fetele, alese nu ştiu cum dintre cele de cea mai ordinară speţă, sînt închise într-un foarte frumos conac din Argeş, al Brătienilor, unde au parte de fel şi fel de lecţii. Bieţii pereţi, ce le e dat să audă! Ce, ce? Cele înjurături ce răzbat şi cînd mă duc la baie şi apa curge cu debit maxim.
Dar ce drame ascund de fapt făpturile astea! Încet, încet, se deschid. Nu degeaba înjură, se bat, beau de sting, s-ar omorî în anumite momente. În trecutul lor mititel se înghesuie agresiuni din cele mai cumplite.
Aseară, mărturisirea de două secunde a uneia dintre fete. O pîinică albă, durdulie, aparent inocentă, cu ochi mereu umezi, întrebată de profesoară ce carte a citit ultima oară, a răspuns clipind des: "N-am citit nici o carte."
Pe această pîinică aş strînge-o în braţe (cu tot riscul să-mi umfle botul dacă cine ştie cum aş supăra-o) şi i-aş citi, să zicem că i-aş citi "Kaştanka" de Cehov. Aş vrea să o văd cînd ajung la "piramida egipteană", cu scroafa Havronia Ivanovna la bază, la mijloc gînsacul Ivan Ivanîci şi în vîrf motanul Fiodor Timofeici. Pur şi simplu, aşa cum muşc eu din realitatea lor cruntă, să îi dau şi ei să guste un pic din realitatea mea.
Cum nu e posibil, în vreme ce ea va încerca să umble dreaptă prin unul dintre saloanele conacului ţinînd o nefericită carte în cap (iată piramidă!), eu voi rămîne aici şi voi zice: "Deschid viaţa, viaţa muşcă. Tot mai bine e în cuşcă".

3 comentarii:

hobbitul spunea...

Deschid cartea. Cartea-ntinde
Filele și mă cuprinde.

Corcoran spunea...

Suna ca in de Sade: citeva tinere "ordinare", sumar imbracate si precar educate, sînt inchise intr-un conac izolat, unde li se citeste din Cehov. La sfirsitul fiecarei povestiri sint rugate sa spuna ce au inteles, "cu cuvintele lor". Daca nu reusesc, lectura se reia, mai incet. Totul in direct pe unicul canal TV in cel mai plicticos reality show cu putinta. Tinerele imbatrinesc, devin ingrozitor de rafinate, poarta rochii lungi crosetate, din lîna, dar asta nu le foloseste la nimic, vocea continua sa citeasca- au ajuns acum la scrisorile lui Cehov - Cehov povesteste ca e undeva in Crimeea, ca dimineata face bai, ca seara se plimba, si ca se plictiseste ingrozitor. Spectatorii isi dau seama ca n-o sa afle nimic mai mult despre Cehov si inchid televizoarele. Asa arata pentru mine reality showul ideal.

Veronica spunea...

Scuze, am fost în pauză publicitară. S-au dat schiţe. :)