1 iunie 2010

Tragedia lui Erofeev



În fiecare an, la Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu apar mari surprize la capitolul lansări de carte. Ştiu că întotdeauna e rost de cel puţin o captură de zile mari. Şi iată captura, şi iată ziua! Azi, printre cele zece volume lansate, Venedikt Erofeev, "Noaptea Walpurgiei sau Paşii Comandorului" - Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca, traducere de Maşa Dinescu. O tragedie în cinci acte. Ediţie alcătuită de Anca Măniuţiu. Cum cartea nu prea va putea fi găsită prin librării, cine poate să dea fuga la centrul Habitus, unde au loc conferinţele teatrului. Cel mai sigur ar fi pe la ora 11, cînd sînt lansările şi apare miraculosul stand.
Ca să mai condimentăm bucuria, iată începutul postfeţei de Emil Iordache: Piesa lui Venedikt Erofeev, "Noaptea Walpurgiei sau Paşii Comandorului" a fost scrisă în primăvara anului 1985, după ce autorul (pentru a doua oară în viaţa sa) fusese internat într-o clinică de psihiatrie şi experienţa iadului (sau raiului - în funcţie de gradul de beţie) său interior dobîndise conotaţii de coşmar social-medical. Şi finalul: Cît despre limbaj - cel care a citit "poemul" Moscova-Petuşki îl poate aproxima, mai adăugînd ceva "tărie" cuvintelor, dintre care unele, în mod obişnuit, nici n-ar putea fi pronunţate pe o scenă.

S-ar cuveni să spun cîte ceva şi despre teatru, dar - n-am timp, n-am timp!... - o să scriu vreo două pagini în Suplimentul de cultură. Aici zic aşa: mi-a plăcut mult, mult de tot "Acasă la tata", regia Alexandru Dabija, piesă de Mimi Brănescu (întîmplător, textul acesta, ca scenariu de film, a fost premiat anul trecut la concursul HBO-TIFF). Şi "Warum, Warum", meditaţie asupra teatrului de Peter Brook. Da, Brook! Chiar dacă "cine a venit la teatru ca să caute literatură poate să plece acasă!". N-am plecat, şi-am găsit ce căutam.

9 comentarii:

ioana spunea...

Of, cum as putea sa capat o copie la xerox? Stiu, cer prea mult...

ioana spunea...

Am aflat de la Hobbit: premiul pt pentru scurtmetraj la Concursul Național de Scenarii HBO- Veronica Niculescu (“Curierul”).
Bravo, bravo!

hobbitul spunea...

@ioana: Concursul Național de Scenarii HBO face parte din TIFF 2010.

Veronica spunea...

Ioana, mulţumesc. Cu cartea încerc să rezolv azi - m-am întors de la Cluj şi mă duc la un ultim spectacol de teatru din festival, sper să fie şi standul de carte acolo.

Veronica spunea...

Hobbitul: TIFF a fost senzaţional. Trei zile, cît am prins, am înfulecat la filme... Peste două zile începe şi la Sibiu. Şi Bookfest bate la uşă. Şi tot aşa, şi tot aşa...

ioana spunea...

Am citit la evenimente Bookfest ca vei fi la tirg pt lansarea Laurei, si spun iar: bravo, bravo!
Intre timp, o sa pindesc si publicarea scenariului tau pe Liternet, ma bucur f mult, copil harnic si bun!

Veronica spunea...

Ioana, din păcate nu mai era cartea lui Erofeev la teatru - deşi celelalte erau... Ce rău îmi pare că nu ai zis mai devreme, înainte să plec la CLuj, probabil o mai prindeam.
Vezi un pic şi pe net; sau poate vine la Bookfest...

Unknown spunea...

Oare ai făcut rost de carte că o caut și eu

Veronica spunea...

Da, eu am cartea; am găsit-o atunci, la festival. Vedeți primele trei rânduri din postare.

(pentru amica din comentarii n-am mai găsit încă una, după câteva zile...)